[Cat/Cast] La Fiscalía Anticorrupción abre causa contra la CUP por haber hecho campaña para el 1-O

Manifestantes, militantes y simpatizantes de la CUP
Xavi Tedó

La Fiscalía Anticorrupción abre causa contra la CUP por haber hecho campaña para el 1-O

El 20 de septiembre de 2017, cargos, militantes y simpatizantes de la CUP impidieron que la Policía Nacional, que había detectado la salida de varias personas con material publicitario sobre el referéndum, entrara -sin orden judicial- en la sede nacional de la formación anticapitalista. El 3 de agosto pasado sí lo hicieron dos agentes de este cuerpo para pedirles el presupuesto de la campaña para el referéndum y el del grupo parlamentario de ese año, así como la relación de miembros que entonces formaban parte del secretariado. Según ha podido saber ARA, la Fiscalía Anticorrupción ha abierto diligencias contra los cupaires por la partida de 168.666,63 euros que la CUP dedicó a incentivar el voto afirmativo del 1-O.

La investigación, que surge a partir de una propuesta de resolución de Cs, ha comportado que proveedores de la campaña para el referéndum de la CUP estén siendo citados a declarar y que hoy lo tenga que hacer un dirigente que era miembro del secretariado en 2017 ya como investigado. Las citaciones se iniciaron en febrero, pero se detuvieron por el coronavirus y estas últimas semanas se han vuelto a activar. En el escrito que presentó hace un año, la formación naranja recuerda que la legislación establece que las asignaciones que reciben los grupos parlamentarios a través del presupuesto del Parlamento para desarrollar sus funciones no se pueden destinar en ningún caso "a sufragar actividades ilícitas ", como lo era, a su juicio," el referéndum ilegal del 1-O ".

Sobre los cupaires puede recaer, pues, un posible delito de malversación por haber destinado fondos públicos a sufragar gastos relacionados con el referéndum a través de los ingresos que recibían como grupo parlamentario. De hecho, la CUP justificó en el Parlament gastos relacionados a "publicidad, propaganda y relaciones públicas" del 1-O en el informe sobre la contabilidad específica de las subvenciones a los grupos parlamentarios de ese año, elaborado por la Auditoría de Cuentas y Tesorería, que es el servicio de auditoría independiente de la cámara catalana encargado de fiscalizar los gastos de cada formación.

A partir de este informe, Cs instó la Sindicatura de Cuentas a hacer "una fiscalización específica en el plazo máximo de seis meses" sobre el posible uso de subvenciones públicas recibidas por parte de los diferentes grupos a pagar gastos del 1-O tras recordar que el Tribunal Constitucional advirtió en varias ocasiones al Gobierno que se abstuviera de utilizar cualquier partida presupuestaria para la convocatoria u organización del referéndum. Ahora la Fiscalía Anticorrupción ha decidido actuar de oficio y deberá acordar si lo remite a un juzgado o si archiva la causa porque no ve indicios.

 Voluntad de judicializar la causa

 Fuentes jurídicas de la CUP admiten que el procedimiento está yendo bastante rápido para que el caso no se acabe archivando: "La Fiscalía ha abierto la investigación de oficio y, por tanto, hay un posicionamiento previo de entender estos hechos como delictivos y ya han declarado una quincena de personas, lo que demuestra que se trata de una investigación exhaustiva que se quiere judicializar ". Tras lamentar que el Estado siga apostando por "aplicar la represión dura", estas mismas fuentes subrayan que "no se dedicaron recursos propiamente al referéndum, sino a la campaña", y que "no se puede equiparar lo que se gasta en la convocatoria de un referéndum con su promoción ".

En la investigación, auspiciada por la Policía Nacional, se incluyen los más de 400 actos que hizo la CUP por todo el territorio, los carteles que se imprimieron, el libro Referéndum 2017: la llave que abre el cerradura y el spot Ahora empieza el mambo , en que diputados y ex diputados tiraban por un barranco una furgoneta que simbolizaba el Proces. Todo ello formaba parte de la campaña Sí. Vivir significa tomar partido , con el que la CUP espoleaba a votar afirmativamente el 1-O.

La Fiscalía se centra en investigar esta campaña porque JxSí, la candidatura que agrupaba CDC, ERC, Demócratas y MES, no hizo ninguna. La justicia española sólo reclamó a la coalición explicaciones sobre la factura de 17.690 euros abonada en el Teatro Nacional de Cataluña para el acto de presentación de la ley del referéndum, que se celebró el 4 de julio con la presencia de la plana mayor del Gobierno, con el ex presidente Carles Puigdemont y el exvicepresidente Oriol Junqueras al frente. "En la causa del Supremo no se les acusó por este motivo, y la del juzgado número 13, si tampoco es motivo de acusación, sería el precedente perfecto para preguntar a la Fiscalía por que se nos persigue ahora a nosotros" , remarcan los abogados de los cupaires.

 El trabajo de la militancia

 Eulàlia Reguant, que fue diputada durante aquella legislatura, critica que la llegada del PSOE y Podemos a la Moncloa no haya comportado ningún cambio en la judicialización del Proces. "Con el gobierno más progresista de la historia se mantienen encerrados a los presos políticos y ahora la Fiscalía, vinculada al ejecutivo, abre una investigación contra el ideario y la acción política de una formación. Es un ataque frontal a la libertad de expresión y de asociación política ", dice Reguant, que añade que" se condena a los responsables del referéndum y ahora también los que lo defendieron y promovieron ". La ex diputada deja claro que siempre han ido de cara y que no quisieron esconder ninguna partida destinada al 1-O.

Lucas Salellas, que fue portavoz del secretariado nacional en 2018, considera que esta causa demuestra que la CUP puso toda la carne en el asador para que el referéndum fuera un éxito. "Fuimos los únicos que hicimos este paso adelante a la hora de organizar actos y este esfuerzo ingente es lo que se quiere criminalizar", dice el ahora concejal. La causa abierta, según él, corrobora "el carácter represor del régimen del 78", pero "abre una nueva puerta a la persecución contra organizaciones políticas".


[Català]

La Fiscalia Anticorrupció obre causa contra la CUP per haver fet campanya per a l’1-O

Investiga un possible delicte de malversació i cita avui a declarar un membre del secretariat del 2017

El 20 de setembre del 2017, càrrecs, militants i simpatitzants de la CUP van impedir que la Policia Nacional, que havia detectat la sortida de diverses persones amb material publicitari sobre el referèndum, entrés -sense ordre judicial- a la seu nacional de la formació anticapitalista. El 3 d’agost passat sí que ho van fer dos agents d’aquest cos per demanar-los el pressupost de la campanya per al referèndum i el del grup parlamentari d’aquell any, així com la relació de membres que aleshores formaven part del secretariat. Segons ha pogut saber l’ARA, la Fiscalia Anticorrupció ha obert diligències contra els cupaires per la partida de 168.666,63 euros que la CUP va dedicar a incentivar el vot afirmatiu l’1-O.

La investigació, que sorgeix a partir d’una proposta de resolució de Cs, ha comportat que proveïdors de la campanya per al referèndum de la CUP estiguin sent citats a declarar i que avui ho hagi de fer un dirigent que era membre del secretariat el 2017 ja com a investigat. Les citacions es van iniciar al febrer, però es van aturar pel coronavirus i aquestes últimes setmanes s’han tornat a activar. En l’escrit que va presentar ara fa un any, la formació taronja recorda que la legislació estableix que les assignacions que reben els grups parlamentaris a través del pressupost del Parlament per desenvolupar les seves funcions no es poden destinar en cap cas “a sufragar activitats il·lícites”, com ho era, al seu parer, “el referèndum il·legal de l’1-O”.

Sobre els cupaires pot recaure, doncs, un possible delicte de malversació per haver destinat fons públics a sufragar despeses relacionades amb el referèndum a través dels ingressos que rebien com a grup parlamentari. De fet, la CUP va justificar al Parlament despeses relacionades a “publicitat, propaganda i relacions públiques” de l’1-O en l’informe sobre la comptabilitat específica de les subvencions als grups parlamentaris d’aquell any, elaborat per l’Oïdoria de Comptes i Tresoreria, que és el servei d’auditoria independent de la cambra catalana encarregat de fiscalitzar les despeses de cada formació.

A partir d’aquest informe, Cs va instar la Sindicatura de Comptes a fer “una fiscalització específica en el termini màxim de sis mesos” sobre el possible ús de subvencions públiques rebudes per part dels diferents grups a pagar despeses de l’1-O després de recordar que el Tribunal Constitucional va advertir en diverses ocasions al Govern que s’abstingués d’utilitzar qualsevol partida pressupostària per a la convocatòria o organització del referèndum. Ara la Fiscalia Anticorrupció ha decidit actuar d’ofici i haurà d’acordar si ho remet a un jutjat o si arxiva la causa perquè no hi veu indicis.

 Voluntat de judicialitzar la causa

 Fonts jurídiques de la CUP admeten que el procediment està anant prou ràpid perquè el cas no s’acabi arxivant: “La Fiscalia ha obert la investigació d’ofici i, per tant, hi ha un posicionament previ d’entendre aquests fets com a delictius i ja han declarat una quinzena de persones, cosa que demostra que es tracta d’una investigació exhaustiva que es vol judicialitzar”. Després de lamentar que l’Estat segueixi apostant per “aplicar la repressió dura”, aquestes mateixes fonts subratllen que “no es van dedicar recursos pròpiament al referèndum, sinó a la campanya”, i que “no es pot equiparar el que es gasta en la convocatòria d’un referèndum amb la seva promoció”.

En la investigació, auspiciada per la Policia Nacional, s’inclouen els més de 400 actes que va fer la CUP arreu del territori, els cartells que es van imprimir, el llibre Referèndum 2017: la clau que obre el pany i l’espot Ara comença el mambo, en què diputats i exdiputats tiraven per un barranc una furgoneta que simbolitzava el Procés. Tot plegat formava part de la campanya Sí. Viure vol dir prendre partit, amb què la CUP esperonava a votar afirmativament l’1-O.

La Fiscalia se centra en investigar aquesta campanya perquè JxSí, la candidatura que agrupava CDC, ERC, Demòcrates i MES, no en va fer cap. La justícia espanyola només va reclamar a la coalició explicacions sobre la factura de 17.690 euros abonada al Teatre Nacional de Catalunya per l’acte de presentació de la llei del referèndum, que es va celebrar el 4 de juliol amb la presència de la plana major del Govern, amb l’expresident Carles Puigdemont i l’exvicepresident Oriol Junqueras al capdavant. “En la causa del Suprem no se’ls va acusar per aquest motiu, i la del jutjat número 13, si tampoc és motiu d’acusació, seria el precedent perfecte per preguntar a la Fiscalia per què se’ns persegueix ara a nosaltres”, remarquen els advocats dels cupaires.

 El treball de la militància

 Eulàlia Reguant, que va ser diputada durant aquella legislatura, critica que l’arribada del PSOE i Podem a la Moncloa no hagi comportat cap canvi en la judicialització del Procés. “Amb el govern més progressista de la història es mantenen tancats els presos polítics i ara la Fiscalia, vinculada a l’executiu, obre una investigació contra l’ideari i l’acció política d’una formació. És un atac frontal a la llibertat d’expressió i d’associació política”, diu Reguant, que afegeix que “es condemna els responsables del referèndum i ara també els que el van defensar i promoure”. L’exdiputada deixa clar que sempre han anat de cara i que no van voler amagar cap partida destinada a l’1-O. “La nostra militància va treballar de valent perquè el referèndum fos possible i part dels diners que vam rebre en forma de subvencions els vam destinar a promoure el referèndum”, conclou.

Lluc Salellas, que va ser portaveu del secretariat nacional el 2018, considera que aquesta causa demostra que la CUP va posar tota la carn a la graella perquè el referèndum fos un èxit. “Vam ser els únics que vam fer aquest pas endavant a l’hora d’organitzar actes i aquest esforç ingent és el que es vol criminalitzar”, diu l’ara regidor. La causa oberta, segons ell, corrobora “el caràcter repressor del règim del 78”, però “obre una nova porta a la persecució contra organitzacions polítiques”.

Fuente
https://ppcc.lahaine.org
Categoria